10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

כל מה שחשוב לדעת על ויטמין C ומערכת החיסון

כל מה שחשוב לדעת על ויטמין C ומערכת החיסון

בתקופה האחרונה אנו עדים ל”בהלת ויטמין “C ולכך שמדפי חנויות הטבע והפארמים התרוקנו כמעט לחלוטין מתוספי ויטמין C וכבר כמעט שלא ניתן להשיגם. זאת מפני שלכולם ידוע שויטמין C הוא ויטמין בעל חשיבות קריטית לתפקוד חיסוני יעיל, מה גם שבני האדם אינם מסוגלים ליצרו בעצמם, ולכן הם חייבים לקבלו בכמות נאותה מהתזונה או מתוספים.

מה שלא רבים יודעים הוא, שמחקרי אוכלוסייה גדולים מעידים על כך, כי רמות נמוכות של בויטמין C בגוף הן עניין די נפוץ בקרב אנשים רבים במדינות מערב. רק לשם דוגמה, מדובר במחסור התזונתי הרביעי הכי נפוץ בארצות הברית למשל.

בגלל חשיבותו הכל כך גדולה של ויטמין C לתפקוד יעיל של מערכת החיסון, רופאים ואנשי מחקר חוקרים ולומדים לעומק ממש בחודשים האחרונים את ההשפעות של מתן מינונים גבוהים של ויטמין C לחולי קורונה, באמצעות עירוי וורידי.

במאמר זה אנסה להסביר מהו ויטמין C ואיך הוא משפיע על התפקוד החיסוני, וכן כיצד נבדקת יעילותו בטיפול בוירוס הקורונה כחלק ממחקרים שמתבצעים בסין במסגרת של בתי חולים.

אז מהו ויטמין C?

ויטמין C הוא רכיב תזונתי חיוני בעל תפקידים מגוונים בגופנו. הוא משתתף במאות תהליכים אנזימתיים קריטיים ובנוסף הוא מהווה נוגד חמצון עוצמתי מאוד, וזה אומר שהוא מסוגל לנטרל תרכובות לא יציבות בגוף שנקראות ‘רדיקלים חופשיים’. בכך הוא מסייע למנוע ואף לתקן נזקים לתאים ברקמות הגוף השונות, שנגרמים עקב תרכובות אילו.

כיום ידוע שירידה ברזרבה של נוגדי החמצון ברקמות, לעומת עלייה בכמות הרדיקלים החופשיים בגוף, יכולה להוביל למצב הנקרא ‘סטרס חמצוני’. סטרס חמצוני משפיע לרעה על החיסוניות והוא מקושר למצבי חולי רבים מאוד כגון מחלות זקנה, מחלות דלקתיות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת ואפילו הזדקנות מוקדמת. מסיבה זו, רבים ממליצים לצרוך כמות נאותה של ויטמין C כדי להעלות את רזרבת נוגדי החמצון בגוף ובכך לחזק את מנגנוני ההגנה החיסוניים.

איך ויטמין C משפיע על מערכת החיסון?

ויטמין C מעורב בתהליכים ביוכימיים מגוונים הקשורים לתפקוד חיסוני תקין. הוא תומך בתפקוד של תאי חיסון שונים ומעצים את היכולת שלהם להגן על הגוף מפני זיהומים.

כנוגד חמצון, הוא מסייע להוריד רמות דלקתיות בגוף – מה שמשפר את התפקוד החיסוני. בנוסף, ויטמין C שומר על בריאות העור על ידי כך שהוא מעורב בייצור חלבון הקולגן. בכך הוא מסייע לעור לתפקד כמחסום ביולוגי יעיל המגן מפני פלישת מזהמים. הנוכחות של ויטמין C בעור אף מקדמת החלמת פצעים מהירה.

ויטמין C ממריץ את הפעילות של תאי חיסון הנקראים מאקרופאג’ים – אילו תאים בלעניים שבולעים חיידקים ונגיפים שפולשים אל הגוף. כמו כן, ויטמין C  תורם להתרבות ולשגשוג של תאי חיסון חשובים מאוד: לימפוציטים B – אשר משחררים נוגדנים אל זרם הדם שנלחמים בפולשים מזהמים, ולימפוציטים T – שמשמידים תאים שנגיפים פלשו אליהם. בנוסף, ויטמין C מסייע להביא תאי חיסון מסוג נויטרופילים אל האזור בגוף בו החל הזיהום והוא אף מגן על תאים אלו מפני פגיעה.

מה קורה בגוף במצב של זיהום ויראלי (נגיפי)?

אנשי מדע וחוקרים שבחנו את הקשר בין ויטמין C ומערכת החיסון, טוענים כי מחסור בויטמין C מוביל לחיסוניות ירודה ולרגישות גבוהה יותר לזיהומים. הם מסבירים כי בעוד שהגוף זקוק באופן קבוע לכמות של לפחות 100-200 מ”ג ויטמין C ביום כדי לתפקד היטב ולמנוע פלישה של מזהמים (כמות שניתן להשיג בקלות מהתזונה), הוא זקוק לכמות גדולה הרבה יותר של ויטמין C כדי להתמודד עם זיהומים קיימים. זאת משום שבעת זיהום פעיל, יש ירידה משמעותית ברמת הויטמין C ברקמות, מפני שמערכת החיסון זקוקה לכמויות גדולות שלו בגלל הדלקת הפעילה.

מחקרים קליניים הראו כי במצבי הצטננות, נטילת תוספי ויטמין C במינון של כ- 200 מיליגרם סייעה להחלמה מהירה יותר ואף הקלה על הסימפטומים הנפוצים במבוגרים וגם בילדים. אולם המעניין הוא, שכשויטמין C נלקח במינון גבוה יותר, בין 1-2 גרם ביום, משך ההחלמה היה אפילו קצר יותר – מה שככל הנראה מעיד על החשיבות של נטילת ויטמין C במינון יעיל. עוד עובדה מעניינת היא, שתוצאות המחקרים היו אפילו טובות יותר בקרב הילדים לעומת המבוגרים שנטלו ויטמין C, מבחינת קיצור משך המחלה וההקלה על הסימפטומים.

מחקרים נוספים הראו, כי נטילת מינון נמוך של ויטמין C (במיליגרמים) הפחיתה את השכיחות של הצטננויות (כלומר היה לכך אפקט מניעתי) אצל אנשים העוסקים בפעילות גופנית בעצימות גבוהה, כמו ספורטאים וחיילים למשל, שעבורם נדרשת כמות יומית גדולה יותר של ויטמין C. גם אנשים שהתגלו אצלם רמות נמוכות של ויטמין בדם – כשהם החלו ליטול תוסף ויטמין C הם חוו ירידה בשכיחות של הצטננויות.

על סמך נתונים מחקריים אילו, יש אנשי מחקר ומדע שעל סמך ניסיונם ממליצים על נטילת ויטמין C באופן קבוע (עד גרם ליום) – במטרה לתמוך בתפקוד תקין של מערכת החיסון, וצריכת כמות של 3 עד 4 גרם ליום ויטמין C במצבים אקוטיים – כדי להחלים ולחזור לשגרה מהר יותר.

אולם באופן רשמי, גבול הצריכה היומית המומלצת עומד כיום על 2 גרם ויטמין C.

מחקרי ויטמין C בהקשר של נגיף הקורונה

בנוסף למחקרים הנ”ל, מחקרים בבעלי חיים וגם דיווחי מקרה קליניים, הצביעו על כך שמינונים גבוהים של ויטמין C וגם ויטמין C שניתן בעירוי, יכולים להפחית משמעותית את רמות הדלקת שנוצרת בריאות, בעת מחלת ריאות חמורה שנגרמת על ידי וירוס שפעת החזירים (H1N1) וגם וירוסים אחרים.  זאת, ככל הנראה בגלל שויטמין C פועל כנוגד חמצון ונוגד דלקת ברקמת הריאות והוא אף מעורר את מערכת החיסון כדי שתפעל ביעילות כנגד אותם נגיפים. בגלל תוצאות מחקרים אלו, מתבצעים כעת מחקרים גם לגבי היעילות של ויטמין C במינון גבוה (בעירוי) במצב של זיהום של נגיף הקורונה.

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי הסיני: Chinese Journal of Infection Diseases, האיגוד הרפואי של שנחאי אימץ את השימוש במינון גבוה של ויטמין C כטיפול במאושפזים שאובחנו כחולים בקורונה, מאחר והוא עשוי לסייע למנוע מחולים להגיע למצב של הנשמה, על ידי שיפור תפקוד הריאות.

גם סקירת מחקרים קליניים משנת 2019 העלתה כי ויטמין C במינון גבוה, שניתן בבליעה ובעירוי, עשוי לסייע לאנשים שנמצאים בטיפול נמרץ, על ידי הפחתת זמן השהייה בטיפול נמרץ (ב- 8%) וקיצור משך תקופת ההנשמה המכנית (ב- 18.2%).

כמו כן, חוקרים סיניים רשמו במרשם המחקרים הקליניים הבינלאומי, מחקר קליני שמטרתו לבחון מדעית את היעילות של מתן ויטמין C במינון גבוה בעירוי למאושפזים המאובחנים עם נגיף הקורונה.

לסיכום

ויטמין C הוא ויטמין חשוב ביותר לתפקוד יעיל של מערכת החיסון, ויש מחקרים שתומכים בנטילתו בו לקיצור תקופת מחלה והקלה על הסימפטומים במצבים שונים של זיהומים.

אולם חשוב להבהיר, כי גם אם ויטמין C במינון גבוה נבחן כעת כדי לראות אם הוא יכול לשפר את תפקודי הריאות של חולי קורונה, בשלב זה הוא עדיין אינו נחשב לטיפול סטנדרטי רשמי וכולם ממתינים לתוצאות המחקרים הקליניים בנושא.

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

הבהרה:

התוכן במאמר אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר.
כמו כן, יש להתייעץ עם איש מקצוע לגבי מינון הנטילה של ויטמין C, משום שמינון גבוה, מעל ל- 2 גרם, עלול לגרום לשלשולים. נשים בהיריון מניקות, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור