10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

רפואה סינית לטיפול באנדומטריוזיס

רפואה סינית לטיפול באנדומטריוזיס

אני מור אפריאט – אני מטפלת בכירה ברפואה סינית עם התמחות בבעיות גינקולוגיות ופריון וגם בבעיות שיער קשות, ויש לי ניסיון קליני של למעלה מ- 20 שנה.

אני רוצה לספר לכם בקצרה על ההתמודדות האישית שלי עם אנדומטריוזיס, כי מתוך זה צמחה שיטת הטיפול הייחודית שלי בתסמונת.

אז כמו שאנחנו יודעים, סטטיסטית, אישה אחת מתוך כל 10 נשים עלולה לפתח את המחלה, ולצערי, בגיל 34 גיליתי שאני חלק מהסטטיסטיקה.

זה קרה לאחר שבמשך חצי שנה חוויתי כאבים איומים ובלתי נסבלים שהגיעו לממדים של חוסר אונים וחוסר תפקוד ממש, ולרופאים לא היה מושג מה יש לי.

וגם לאחר שכבר סופסוף אובחנתי, הטיפול הקונבנציונלי לא הצליח לסייע לי ועדיין המשכתי לסבול מאוד מכאבים חזקים. ניסיתי טיפולים הורמונליים, פרוצדורות ניתוחיות וכל מה שיש לרפואה להציע חוץ מכריתת רחם – אבל הכאב רק הלך והחמיר.

ואני מטפלת עצמאית וכל המצב הזה ממש פגע ביכולת שלי לעבוד ולהתפרנס, וכמו שאתן יודעות ביטוח לאומי לא מכיר באנדו ולא נותן זכויות לחולות.

בסופו של דבר החלטתי ללכת לטיפול ברפואה סינית אצל קולגות שמתמחים בבעיות גינקולוגיות.

הרפואה הסינית משתמשת בשני כלים טיפוליים עיקריים:

  1. בדיקור ככלי טיפולי אנרגטי – כדי להביא את הגוף לאיזון ולהקל על כאבים
  2. בפורמולות צמחי מרפא – שעובדות על איברים ומערכות בגוף ברמה הפיזית. משחר האנושות בני האדם משתמשים בצמחי מרפא לטיפול בבעיות רפואיות שונות. צמחים מייצרים מגוון עצום (מאות) של חומרים אורגניים שיש להם מנגנוני פעולה פרמקולוגיים. כשאנחנו משתמשים בצמחי מרפא – אנחנו בעצם רותמים את המנגנונים הפרמקולוגיים האלו שמקנים לנו השפעות טיפוליות מגוונות.

הרפואה הסינית המסורתית דוגלת בשילוב של מספר צמחים בפורמולה טיפולית, מפני שכך נוצרת סינרגיה בין כלל הרכיבים הפעילים של כל צמח וצמח – ואז ההשפעה הטיפולית היא רחבה יותר.

הסוד הוא למצוא את שילוב הצמחים המדויק שיגרום לאפקט הטיפולי המשמעותי ביותר אבל לצערי הטיפול לא עזר להכחיד את הכאב – עדיין המשכתי לסבול מכאבים מטורפים.

ואז החלטתי לנסות לטפל בעצמי, והפעם בשיטה אחרת: להתנסות כל פעם בצמח אחד – ולבדוק האם הוא בכלל עוזר לי, ואם כן, מהו המינון האפקטיבי ביותר שלו, ותוך כמה זמן הוא משפיע.

ככה במשך שנה וחצי התנסיתי בטיפול עצמי, באותה דרך ייחודית שפיתחתי בצמחי מרפא. למדתי מהי השפעה המיוחדת של כל צמח וצמח על הגוף שלי, ומהם מינוני הנטילה האפקטיביים ביותר.

במהלך התקופה הזו סופסןף הצלחתי להביא את הגוף שלי לאיזון מלא, ומאז הכאבים וכל שאר התסמינים הנלווים פסקו ולא חזרו יותר! כיום האנדומטריוזיס שלי נמצא במצב רדום, אני ללא כאבים ואני לא זקוקה יותר לתמיכה של צמחי המרפא.

מאז ועד היום בעצם, אני ממשיכה ליישם את כל הניסיון שצברתי ואת הפרוטוקולים הטיפוליים שסייעו לי – על אין ספור נשים. אני עוזרת להן להגיע גם להקלה עצומה בכאבים וגם לשיפור הסיכוי להיכנס להיריון – באמצעות דיקור ובעיקר – באמצעות צמחי מרפא.

אז איך צמחי מרפא משפיעים על אנדומטריוזיס ?

מקובל להשתמש בצמחי מרפא שנמצאים בשימוש מסורתי קליני מאות שנים, חלקם אף נבדקו במחקרים מדעיים שונים בשנים האחרונות.

הקלה על הכאב

  • בראיה סינית, יש מוקדי רירית שנמצאים שלא במקומם הטבעי ולגוף אין יכולת לפנות אותם + ציסטות והידבקויות – כלומר זה מצב של תקיעות וחסימה שיוצר כאבים חזקים
  • בראייה מערבית, מדובר בתהליך דלקתי כרוני שמייצר כאב נשתמש בצמחי מרפא משככי כאב + צמחים מניעי דם “שפותחים חסימות” + צמחים נוגדי דלקת + צמחים שמרפים התכווצויות רחמיות

ויסות

ויסות הדימום הכבד (גורם לחולשה ואנמיה) – צמחים שמכילים רכיבים עוצרי דימומים

נושא הפריון

אם מטופלת רוצה סיוע בתהליכי כניסה להיריון, האסטרטגיה תהיה:

  • שימוש בצמחים שמווסתים רמות גבוהות של אסטרוגן ומסייעים לביוץ תקין (הצמחים עצמם לא מכילים הורמונים אלא משפיעים על תהליכים הורמונליים)
  • צמחים נוגדי דלקת – הורדת הדלקתיות תיצור סביבה מתאימה לקליטת הביצית
  • צמחים מניעי דם לרחם – להזנת רירית הרחם
  • צמחים שתורמים לעיבוי רירית הרחם
  • צמחים שתורמים לשיפור איכות הביציות

צמחי מרפא כטיפול נלווה ל- IVF

מטופלות רבות בוחרות בטיפול הסיני המסורתי גם בשביל הקלה משמעותית על הסימפטומים וגם כי הוא תורם לאיזון התהליך החיסוני-דלקתי ולשיפור מדדי הפריון.

הטיפול הסיני מאוד יעיל כטיפול נלווה ל- IVF ומעלה את סיכויי ההצלחה.

צריך לדעת איזה צמחים ניתן לשלב בטיפול, באיזה זמנים ובאיזה מינונים – המטפל הופך למעורב בכל פרוטוקולי הטיפול הקונבנציונאלי ובמעקב הזקיקים כדי להחליט מתי להעלות ומתי להוריד מינונים של צמחים – זה חשוב גם ליעילות הטיפול וגם לבטיחות הטיפול (למשל, אנחנו לא רוצים שהצמח יגרום להבשלה מהירה מידי של הזקיקים).

במקרים רבים גם מוקדי רירית הרחם מצטמצמים בעקבות הטיפול בצמחי מרפא ודיקור.

דוגמאות לצמחי מרפא לטיפול באנדומטריוזיס שאני נוהגת להשתמש בהם: לשיפור הפריון, נוגדי כאב, משפרי סירקולציה לרחם

שיפור מדדי פריון  כמליריום

צמח נדיר וייחודי שמגיע מרפואת הצמחים הצפון-אמריקאית.

כיום הוא נחשב לצמח מרפא שאין לו תחליף, בכל מה שקשור לבעיות פריון על רקע תפקוד שחלתי ירוד ורזרבה שחלתית נמוכה

הטיפול בו מתבסס ברובו על הרפואה האינדיאנית המסורתית שעשתה בו שימוש מאות שנים, כצמח “טוניק לרחם ולשחלות” – כלומר מחזק/משפר את טונוס הרחם, עיבוי רירית דקה ושיפור תפקוד השחלות

משתמשים בו מאז ועד היום לשיפור הפריון ולטיפול בעקרות, למניעת הפלות, לטיפול בבעיות מחזור ובציסטות שחלתיות, וכשהדמום הווסתי כבד, כהה ועם גושים.

רכיבים פעילים עיקריים: נמצאים בשורש

  • ספונינים סטרויידיאליים – ספוג’נין (sapogenin) + דיאוסג’נין (Diosgenin) + כאמאלירין
  • אילו רכיבים בעלי מבנה דומה לזה של הורמוני המין – מסוגלים להיקשר לקולטנים של הורמוני המין ולגרום להשפעה על המערכת ההורמונלית
  • דיאוסג’נין הוא רכיב צמחי נחקר, שמשמש בתעשיית התרופות כחומר מוצא לייצור של פרוגסטרון + פרגנאנולון (הורמון סטרואידי שמשמש כחומר מוצא לכל ההורמונים הסטרואידים בגוף)
  • מנגנון פעולה משוער של כמליריום: ככל הנראה, הצמח מווסת רמות גבוהות של אסטרוגן (ע”י קשירה לקולטני אסטרוגן בהיפותלמוס) + מקדם הפרשת פרוגסטרון – חשוב לאיזון האסטרוגן הגבוה

(אני לא יכולה להסביר במדויק איך הוא משפיע כי מנגנון הפעולה לא הוברר במלואו במחקרים)

מהניסיון האישי שלי:

צמח יעיל ביותר לבעיות פריון, לא רק עבור נשים צעירות, אלא גם בגילאים מאוחרים יותר (סביב 40), כולל כשיש בעיית פריון ולא נמצאה סיבה אורגנית לכך (במקרים אילו ניתן לצפות לתוצאות לאחר תקופה של 3-6 חודשים).
צמח מפתח לשיפור איכות הביציות!

מניסיון, מטופלות שהתחילו אצלי טיפול עם רזרבה שחלתית נמוכה מאוד, ואפילו מקרים שלא היו ביציות לשאיבה – עם הטיפול בכמלריום הצלחנו לשפר את הרזרבה השחלתית ואף להשיג היריון!

השימוש בו דורש זהירות ומעקב זקיקים צמוד – מפני שמינונים גבוהים מידי יכולים לגרום להבשלת זקיקים מהירה מידי מבחינת בטיחות השימוש – צמח ללא השפעה רעילה ידועה או אינטראקציות תרופתיות ידועות.

אנג’ליקה סינית

משמשת אלפי שנים ברפואה הסינית: כצמח טוניק לאברי הרבייה הנשיים, כמאזנת הורמונלית, כמניעת דם-במצבי סטגנציה/תקיעות וכמקדמת מחזור – אחד הצמחים החשובים לבעיות גינקולוגיות

באנדומיטריוזיס:

בראייה סינית, אנדו הוא מצב שמערב “חסימה ותקיעות” של דם ואנרגיה – מה שגורם לכאבים עזים. האנג’ליקה משמשת ספציפית להנעת הדם ולשיפור הסיקרולציה באזור האגן ולפתיחת חסימות/סטגנציה של דם ואנרגיה, להקלה על תחושת גודש, התכווצויות וכאבים באזור האגן.

בראייה סינית, הפחתת הסטגנציה באגן משפרת גם מצב של דימומים כבדים וכואבים עם קרישי דם.

הערך המוסף שלה- היא בונה דם כשברקע יש אנמיה בגלל הדימום המוגבר + היא מזינה בדם את רירית הרחם

היא מכונה הג’ינסנג ההודי, בגלל שהיא מעלה רמות אנרגיה על ידי כך שהיא “בונה, מזינה ומחזקת את הדם”. היא אף מכילה ויטמין B12 וחומצה פולית. מהסיבה הזאת היא מתאימה מאוד לנשים אנמיות ולנשים שסובלות מחולשה עייפות ותשישות באופן כרוני.

בראייה מערבית:

  • ככל הנראה (ממחקרי מעבדה) השפעה פיטואסטרוגנית עדינה – רכיבים פיטואסטרוגנים נקשרים לקולטני אסטרוגן, אבל הם חלשים פי 200 מהאסטרוגן שמופרש בגוף – לכן בפועל, פיטואסטרוגנים משמשים להורדת רמות אסטרוגן גבוהות
  • בעלת השפעה נוגדת דלקת – מעכבת רכיבים של מערכת החיסון שמשתתפים בתהליך הדלקתי באנדומטריוזיס: IL-6, TNF-alpha,, פרוסטגלנדינים מסוג E2 (PGE2) – גורמים לכאב כרוני.

אינטראקציות עם תרופות:

  • אינטראקציה סינרגטית עם תרופה להשראת ביוץ – איקקלומין: במחקר קליני, אנג’ליקה בפורמולה עם צמחי מרפא נוספים+איקקלומין גרמו לשיפור של כ- 80% בעובי רירית הרחם ולעלייה של 50% בהריונות – בהשוואה לנשים שסבלו מאי פריון על רקע כשל בביוץ, שנטלו רק איקקלמין.
  • לאנג’ליקה השפעה מדללת דם – אינה מומלצת לנטילה עם קומדין ועם מדללי דם אחרים
  • אנג’ליקה וגלולות – אין מספיק מידע מחקרי לגבי אינטראקציות

מאקה

מאקה – פקעת ממשפחת המצליבים שגדלה במרומי האנדים הפרואניים בתנאי אקלים קיצוניים, ולכן אוגרת גם רכיבי תזונה רבים וגם חומרים פעילים שונים – שאותם מנצלים למטרות רפואיות.

הפקעת מזינה מאוד ומכיל ריכוז גבוה של חלבונים, ברזל, חומצות שומן חיוניות, פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים וקומפלקס גדול של ויטמינים ומינרלים – בפרט ויטמיני B.

אחד השימושים המסורתיים העיקרים של המאקה הוא שיפור הפריון – קיים שימוש מסורתי במאקה גם לשיפור הפריון במשק החי וגם בבני-אדם.

אצל נשים – ידועה כמאזנת הורמונלית, משפרת חשק מיני (נבדק קלינית), נוגדת דיכאון וחרדה (נבדק קלינית) ומעלה רמות אנרגיה (מחקרים בבע”ח) – אנחנו יודעים כמה הפרמטרים האלו חשובים עבור מטופלות פריון

אצל גברים – משפרת את כמות ואיכות הזרע (נבדק מחקרית!), את התפקוד המיני (בעיות זקפה – נבדק קלינית) והליבידו (נבדק קלינית)
מחקרי מעבדה – מצביעים על פעילות פיטואסטרוגנית משוערת.

השימוש במאקה בבעיות גינקולוגיות מבוסס על המסורת והניסיון הקליני המצטבר.

אני משתמשת המון במאקה בקליניקה ורואה תוצאות מצוינות במצבים של רירית רחם דקה – נטילת מאקה במינון של 9 גרם ליום צמח מיובש למשך X שבועות, תורמת לעיבוי הרירית (יש לך נתונים במ”מ?)

אני גם משתמשת במאקה לוויסות רמות גבוהות של הורמונים אנדרוגניים ורואה תוצאות בפועל בבדיקות הדם.

הטיפול בכאב

הסימפטום העיקרי של אנדומטריוזיס הוא כאבי מחזור קשים מאוד, אך גם בתקופת הביוץ ולעיתים בזמן יחסי מין.

הכאבים נגרמים גם בגלל התהליך הדלקתי – האסטרוגן הגבוה מגרה ייצור של פרוסטגלנדינים – רכיבים דמויי הורמונים מעוררי דלקת, שגם גורמים להתכווצויות מוגברות של הרחם ולכאב דלקתי. גם ההידבקויות בין האיברים מעוררות כאב.

בנוסף, ידוע גם שאצל בני האדם יש קולטני כאב באברים פנימיים, כולל באגן. אבל אצל נשים עם אנדו ידוע שיש ריבוי של קולטני כאב באופן לא תקין באברי הרבייה, ברירית הרחם ובמוקדי האנדומטריוזיס – זה גורם לכאב עצבי (זה קורה כתוצאה מהאסטרוגן הגבוה שמעורר ייצור של גורם גדילה עצבי ( nerve growth factor ) שגורם לצמיחה של קולטני כאב רבים.

צמחי מרפא לטיפול בכאב:

אנג’ליקה – נוגדת עווית רחם, אנטי דלקתית: מעכבת את הייצור של הפרוסטגלנדינים מעוררי הדלקת + משפרת את סירקולציית הדם באגן מקלה על הגודש ו”פותחת את הסטגנציה”

האנג’ליקה משתלבת מצוין עם צמח הקורידליס

הקורידליס הוא צמח מרפא קרוב משפחה של פרג האופיום הוא משמש מאות שנים ברפואה הסינית כצמח מפתח לשיכוך כאבים מסוגים שונים, בין היתר כאבים כרוניים באגן, כאבי בטן עוויתיים וכאבי מחזור.

בראייה סינית, הוא מקל על גודש, תקיעות/חסימה וכאב דרך הנעת דם והגברת הסירקולציה, ספציפית באזור האגן.

החומרים הפעילים הנחקרים שבו הם אלקלואידיםשפועלים על מערכת העצבים המרכזית לשיכוך כאב – כפי שנבדק מחקרית. ככל הנראה, ההשפעה של האלקלוידים משתווה ל 40% מעוצמת פרג האופיום בשיכוך כאב.

לכן היופי שבצמח הוא שבראייה סינית, הוא מניע דם וצ’י ופותח סטגנציה באזור האגן + בראייה מערבית הוא עובד על שיכוך כאב עצבי

מהניסיון הקליני שלי עם מטופלות אנדומיטריוזיס השילוב של קורידליס עם האנג’ליקה משכך כאב באופן משמעותי מאוד.

לפעמים כשמדובר בכאבים עזים מאוד, אני נותנת אותו כצמח בודד בתמצית נוזלית במינון של 5 סמ”ק – כטיפול אקוטי, ולרוב זה גורם לשיכוך מיידי של הכאב תוך זמן קצר. אני יכולה להגיד שמטופלות שלי שניסו טיפול בקנביס טוענות שהקורידליס במינון האקוטי עזר להם אפילו יותר מהקנביס.

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או
בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור